Tagakülas asuva Merling Reisid OÜ busside parkimisplatsile saab nüüdsest sõita kõvakattega teel. Seni igal kevadel ja sügisel raskesti läbitavaks porimülkaks muutunud tee sai tänu Võrumaa Partnerluskogu jaotatavale Leader meetmele uue katte.
Tänavu suvel uuenduskuuri läbinud tee lubas reisijateveoga tegeleval firmal sügisele vastu minna teadmisega, et tee pärast pole vaja muretseda. “Tee renoveerimine tähendab seda, et kui meil näiteks pesulast tulnud buss parkimisplatsile sõidab, on buss ka pärast tee läbimist puhas. Ja buss pääseb platsile ja sealt ära. Seni läks tee sügiseti ja kevadeti nii pehmeks, et ei saanud sisse ega välja,” seletab ettevõtte juhatuse liige Merlis Hirs. Nii võeti veel enne kogu maailma majandust mõjutanud koroonaepideemiat vastu otsus, et tee tuleb korda saada.
Koroonaaeg mõjutas Merling Reise tugevalt. “Prognoosid olid meil väga head. Tunamullune aasta tõotas tulla me ajaloo parim, sest väga palju sõite oli broneeritud. Koroona aga tõmbas kõigele kriipsu peale. Kõik varises kokku. Sõitjateveod kadusid justkui üleöö, pidime väga kõvasti pingutama, et üldse ellu jääda,” märgib ettevõtte juhatuse teine liige, Inge Vill. Seni rahvusvahelistele vedudele spetsialiseerunud firma kukkus vedude arvult tagasi 2010. aastasse.
“Palju unetuid öid ja kõvasti planeerimist, aga me elasime selle koroonaaja üle” võtab Merlis Hirs kokku, kuidas august välja tuldi. “Loov tuleb olla. Ja plaanid üksipulgi läbi mõelda. Sellest on väga palju kasu ka oma tegevusele toetuse taotlemisel,” lisab Inge Vill.
Põhjalik eeltöö aitab kaasa
Juurdepääsutee renoveerimist kavandades oli selge, et oma jõuga ettevõte seda teha ei suuda. “Oma projektile toetuse taotlemisel on põhjalik eeltöö kõige aluseks. Eelkõige enda jaoks, et teaks, milleks ja millises mahus tuge vaja on,” ütleb Inge Vill. Ta lisab, et nende firma sattus tee renoveerimisega järelkontrollitavate hulka. “Tee mõõdeti üle, kõik dokumendid kontrolliti samuti. See andis taas kord kinnitust, et kõik taotlusega seotud dokumendid, hinnapakkumised, arved ja muu peab olema ühes kohas, koos.”
Samuti tuleb tööde kavandamisel arvestada riskiga, et need võivad minna algselt hinnatust kallimaks. “Bituumeni hind tõusis koroonamöllus nii lakke, et pidime pea 10 000 eurot projektile peale maksma. Eks see keeruline oli, aga nüüd on tee korras ja me oleme südamest tänulikud, et see suur töö Partnerluskogu abil tehtud sai!” sõnab Inge Vill.
Seda, et pärast mahukat projekti käed rüpes istuma jäädakse, 2008. aastal loodud ettevõte endale lubada ei saa. “Koroonaaeg näitas selgesti, et tuleb avaramalt mõelda, tegevusvaldkonda laiendada. Pakume nüüdsest ka sotsiaaltranspordi teenust. Trepironija näiteks jõudis mõne aja eest kohale, sellega on olnud katsetamist – uut on palju ja see on põnev,” jutustab Merlis Hirs. Kui tema tegevus on peamiselt seotud firma masinapargiga, siis kogu logistika on Inge õlul. See tähendab, et tema kavandab kõigi töötajate sõidud. Merling Reiside bussijuhid sõidavad kohalikel vallasisestel õpilasliinidel, lisaks sotsiaaltransporditeenus, juhuveod Eestis ja välismaal.
“Seda tööd ei saa teha, kui see ei meeldi. Ma läksin kunagi bussijuhilubasid tegema nalja pärast, aga komistasin oma elu armastuse otsa,” muigab Merlis Hirs, kõneldes oma ettevõtte loomise ajast. “Mulle meeldib inimestega suhelda, seepärast naudin seda tööd väga. Ja see, et ükski päev pole teisega sarnane. Ega tehnika ette hoiata, kui plaanib rikki minna, kõigeks tuleb valmis olla. Ükskord läks buss nii katki, et pidin bussi alla ronima ja lõhkusin oma püksid ära. Buss sai küll korda, aga bussijuht peab viisakas olema ja ka viisakas välja nägema. Muud ei jäänud üle, kui pidin poe juures peatuse tegema, ostsin uued püksid ja sõit läks edasi,” jutustab ta.
“Me jaoks on see elustiil. Kui tahad maal elada, siis tuleb ise endale tegevus leida. Ja kuigi tööd on oma ettevõttes väga palju, võib liialdamata öelda, et see ei saa iial otsa, on otsatult põnev ka,” jagab Inge Vill.